فواید اجتماعی، احساسی و فکری بازی

بازی نمایشی دارای چهار ویژگی است: کودک نقشی تخیلی به عهده می گیرد، کودک از تخیل برای تغییر اشیا به وسایل مورد نیاز در بازی کمک می گیرد، گاهی توضیحات کلامی یا فریادهایی به جای عمل کردن یا موقعیت های خاص بیان می دارد و صحنه های بازی حداقل ده دقیقه به طول می انجامد.در بازی اجتماعی – نمایشی این چهار رکن بعلاوه دو مورد دیگر وجود دارند: حداقل دو بازیکن در صحنه بازی حضور دارند و ارتباط کلامی نا محدودی در بازی به کار می آید.

فواید اجتماعی، احساسی و فکری بازی عبارتند از:

- پیشرفت در فعالیت های شناختی – خلاقانه

- قدرت کلامی بهتر

- واژگان غنی تر

- درک بالاتر از زبان

- سطح بالاتر زبان

- راهبردهای بهتر در حل مسائل

- بیشتر شدن حس کنجکاوی

- توانایی بالاتربرای دریافتن نگرش دیگران

- قابلیت عقلانی بالاتر

- همکاری بهتر با همسالان

- کم شدن پرخاشگری

- فعالیت های گروهی بیشتر

- کنترل بیشتر بر اقدامات نسنجیده

- پیش بینی بهتر سلیقه ها و خواسته های دیگران

- سازگاری بیشتر احساسی و اجتماعی

- ابداع و ابتکار بیشتر

- خلاقیت بیشتر

- افزایش توانایی دقت و توجه

- انجام بیشتر کارهای محافظه کارانه

عمده فروش اسباب بازی

رویا پردازی و خیال بافی در کودکان


بعضی از روانشناسان و خانواده ها معتقداند که رویا پردازی در کودکان باعث میشود که در مسیر درست زندگی نیفتند و برخی دیگر معتقداند که رویا پردازی در کودکان باعث ایجاد خلق ایده های جدید در ذهن کودک میشود و خلاقیت فرد افزایش میابد.


یک روانشناس انگلیسی با نطر دوم بیشتر موافق است و میگوید هرچقدر میزان رویا پردازی در کودک بیشتر باشد خلاقیت در انها بیشتر نمایان میشود و معمولا در تکنیک های افزایش خلاقیت به خیال پردازی پرداخته می شود و ازکودک خواسته می شود تمام رویاها و اهدافش را بیان کند حتی اگر آنها رویاها بسیار بی معنی یا خنده دار باشد.


خیال پردازی به شرطی باعث افزایش خلاقیت می شود که مثبت و جهت دار باشد و رویاها در جهت به وجود آمدن یک خلاقیت مثبت شکل بگیرد.


کودک باید در زمینه های اجتماعی، عاطفی، تحصیلی و جسمی رشد مناسبی داشته باشد و اگر در یکی از این زمینه ها با مشکل رو به رو شود و احساس کمبود کند به دلیل این ضعف خیال پردازی می کند. این خیال پردازی ها ممکن است در زندگی کودک مشکل ساز باشد، البته والدین از خیال پردازی کودک می توانند به نقاط ضعف او پی ببرند و اگر خیال پردازی او به دلیل کمبودهای عاطفی است برای جبران آن برنامه ریزی کنند.


جلوگیری از خجالتی بودن کودک


ممکن است کودک شما در حین سلام و احوالپرسی با دیگران پشت پدر یا مادر پنهان شوند و جواب احوالپرسی اطرافیان را نمیدهد، این مشکل در اکثر کودکان اتفاق می افتد، جلوگیری ا این رفتار با تشویق و حمایت والدین و اطرافیان قابل حل است، این را به یاد داشته باشید که کودکان در اینگونه مشکلات فقط به حمایت نیاز دارند.


علل خجالتی بودن کودکان:


1-به خاطر ترس از شکست


خیلی از والدین انتظارات بیش از حد از فرزند خود دارند و فکر میکنند که باید هر چیزی را زود تر یاد بگیرند، ولی کودکان نمیتوانند این انتظارات را به درستی انجام دهند و احساس بدی به آنها دست میدهد و در نهایت تبدیل به شکست میشود و کودک به سوی شرمساری میرود و ناراحت میشود.


2-تقلید کودکان از والدین


کودکان والدین خود را الگو قرار میدهند ، اگر پدر یا مادر خجالتی باشد کودک به سرعت رفتار آنها را یاد میگیرد، به طور مثال : فرض کنید در یک مهمانی مادر در کنار کودک مینشیند و ساکت است، کوذک هم با الگو برداری از مادر این کار را یاد میگیرد و خجالتی میشود.


روش های مقابله با خجالتی بودن کودک


باید به کودکانتان یاد بدهید که از دیگران سوال بپرسند و به جواب آنها گوش دهند، به او توضیح دهید که میتواند در هنگام عصبانی بودن کودک میتواند با بقیه حرف بزند تا آرام شود و یا در مهمانی ها به او پذیرایی کردن را یاد بدهید، این کارها باعث از بین رفتن خجالت در کودکان میشود.


باید از احساسات کودک تان باخبر شوید و بدانید که او می تواند بر ترس خود غالب شود. مثلا به او بگویید: بعضی مواقع طول می کشد که در یک موقعیت جدید بتوانی با دیگران ارتباط برقرار کنی، یادت هست در تولد سارا چطور در تمام بازی ها دست مرا گرفته بودی؟ اما آخر جشن تولد با همه بچه ها گرم گرفتی و از بازی با آنها لذت بردی.


عمده فروش اسباب بازی

دعوای والدین و تاثیر آن روی کودکان

این مقاله اطلاعاتی برای والدین در مورد راه هایی که دعواهای خانوادگی بر روی کودکان تاثیر می گذارد ارائه می دهد.

 

 

در خانواده هایی که میزان بالایی اختلاف و دشمنی بین والدین وجود دارد، کودکان در خطر بزرگتری از رشد احساسی، مشکلات رفتاری و اجتماعی، همچنین مشکلات تمرکز و گیرایی آموزشی هستند.

 

اختلافات یا دعواهای مکرر و شدید بین پدر و مادر همچنین تاثیر منفی روی احساس امنیت کودکان دارد که بر روابطشان با والدین و دیگران تاثیر می گذارد. دعواهای زن و شوهری که روی کودکان متمرکز است همچنین متصل به مشکلات تطبیقی می باشد، مخصوصا زمانیکه کودکان خود را برای مشکلات پدر و مادر مقصر می دانند.

 

فرزند پروری مناسب شامل ایجاد ساختار، ملایمت، پشتیبانی احساسی و تقویت مثبت، برای کاهش اثرات دعواها موثر شناخته شده است.

اختلافات در خانواده ها بعد از جدایی

 

جدایی زن و شوهر اغلب در ابتدا به سمت دعواها و عصبانیت های زن و شوهر می رود، اگر چه در بعضی خانواده ها سطح دعواها زمانیکه والدین همدیگر را بطور منظم نمی بینند کاهش می یابد.

 

سطح اختلافات بین والدین معمولا در دو تا سه بعد از جدایی کاهش می یابد، اگرچه در تقریبا ده درصد خانواده ها این وضعیت به همان شکل باقی می ماند.

 

تحقیقات مشخص کرده است که به دنبال جدایی و طلاق، کودکان به احتمال دو برابر دارای مشکلات احساسی، اجتماعی، رفتاری و آموزشی در مقایسه با خانواده هایی که جدا نشدند هستند. اگر چه، ممکن است نسبت به تمام خانواده ها صدق نکند.

 

خطر افزایش یافته ی تطبیق ضعیف در کودکان ممکن است تا حدی ناشی از اختلافات بالا و دیگر مشکلات در خانواده پیش از جدایی باشد. این ممکن است روی توانایی های کودکان برای مقابله با جدایی تاثیر گذارد.

 سطح بالای اختلافات و احساس مریضی بین والدین به دنبال جدایی به عنوان اثری منفی روی تطبیق کودکان با جدایی پیدا شده است.

 نوع اختلاف بعد از جدایی که به عنوان بدترین تاثیر روی کودکان شناخته شده است آن است که والدین از کودکان برای بیان عصبانیت و خصومتشان استفاده کنند. کودکانی که در بین جدال های پدر و مادر قرار می گیرند احتمال بیشتری برای عصبی، استرسی و افسرده شدن دارند و روابط ضعیف تری با والدین نسبت به کودکانی که در این شرایط نیستند دارند.

رفتارهای مشکل دار والدین

 

انواع رفتارهای والدین که به عنوان مشکل ساز ترین ها تایید شده است:

 

. خواستن از کودکان برای جابجا کردن پیام های خصومت آمیز یکدیگر

. پرسیدن سوالات فضولانه درباره ی دیگری ( پدر یا مادر )

. ایجاد نیاز به پنهان کردن اطلاعات در کودکان

. ایجاد نیاز به پنهان کردن احساس مثبت برای دیگری

. بد کردن و زمین زدن دیگری در حضور کودک

 

کودکان باید احساس کنند می توانند بدون محدودیت در مورد هر دو سرپرستشان صحبت کنند، نه اینکه احساس ملزم شدن داشته باشند. همچنین باید زمان ابراز احساساتشان در کنار هر کدام پدر یا مادر احساس امنیت کنند.

 

کودکانی که خود را برای دعواهای والدین مقصر می دانند پیدا شده است که در خطر بیشتری از ضعف اجتماع و تطبیق احساسی به دنبال جدایی والدین هستند.

 

دیگر فاکتورهای تایید شده که به عنوان داشتن تاثیر منفی روی چگونگی تطبیق کودکان به دنبال جدایی والدین می باشند شامل:

 

. تطبیق روانی والدین بعد از جدایی

. کیفیت و نوع سرپرستی که کودک دریافت می کند

. رابطه بین والدین با کودک

. نداشتن رابطه ی مهم

. تغییرات در ساختار خانواده، مثل تغییر اعضای خانواده

. کاهش در منابع مالی

 

عوامل حفاظتی

 

حل کردن اختلافات زن و شوهری نشان داده است که به طور مثبت به کودکان کمک می کند و از آنها در برابر تاثیرات منفی جدایی پدر و مادر محافظت می کند.

دیگر عوامل حفاظتی برای کودکان بعد از طلاق شامل:

 

. داشتن رابطه ی مثبت و ملایم با حداقل یک و ترجیحا دو سرپرست

. داشتن رابطه ی مثبت با خواهر و برادرها

ارائه ی محیطی به کودکان که در آن احساس امنیت فیزیکی و روانی کنند برای پرورش مناسب بسیار مهم می باشد و باید در اولویت قرار گیرد.

 

 

چهار دوره بازی

برای کودکان چهار دوره یا مرحله برای بازی نام می برند که به قرار زیر است:

مرحله کاوشی: که تا حدود سه ماهگی است و بازی کودکان عمدتآ عبارت است از: نگاه کردن به اشخاص و اشیا و احیانا کوشش برای گرفتن اشیایی که جلوی چشمشان می گیرند.بعد از آن کودک سعی می کند همه چیز را بگیرد، زیرا می تواند حرکات اعضای بزرگ بدنش را تا حدی کنترل کند.

مرحله اسباب بازی: از یک سالگی آغاز و بین پنج و شش سالگی به اوج خود می رسد.در این دوره،  کودک اسباب بازی ها را جاندار می پندارد و با آنها صحبت می کند و آنها را تنبیه یا تشویق می کند.

مرحله بازی حرکتی و نمایشیمعمولآ پس از ورود به مدرسه بازی های کودک عمدتآ حرکتی و نمایشی است جز هنگام تنهایی که ممکن است به اسباب بازی های خود پناه ببرند.در این مرحله کودک به بازی های ورزشی و جمعی می پردازد.

مرحله بازی رویایی: که حدود بلوغ شروع می شود و کودک دیگر به اسباب بازی علاقه نشان نمی دهد و بیشتر اوقاتش را در بازی های رویایی صرف می کند.

بازی در جریان افزایش سن کودک

تعداد فعالیت های بازی با افزایش سن بیشتر می شود.البته وجود امکانات و همبازی ها در این اصل موثر است.با افزایش سن، بازی شکل اجتماعی پیدا می کند و کودک از خود محوری بیرون می آید.تعداد همبازی ها با افزایش سن بیشتر می شود.بازی روز به روز خاصیت جنسیتی پیدا می کند و کودکان خرد سالی که بازی ها و اسباب بازی های دخترانه و پسرانه برایشان فرقی نمی کرد،با افزایش سن به بازی ها و اسباب بازی های گروه جنسی خود متمایل می شوند که طبعآ عامل فرهنگ جامعه در این تمایل بسیار موثر است.تقریبآ نزدیکی های بلوغ علاقه به بازی های فعال به حداقل می رسد و نوجوان بیشتر به بازی های سرگرمی و تفریحی علاقه مند می شود، از قبیل گرد آوری مجموعه های مختلف.

خرید اسباب بازی

فروشگاه اسباب بازی

ماشین کنترلی

بازی کودکان

اسباب بازی فکری